WE CARE!

Saturday, January 1, 2011

Lestarikan kehidupan kita tanpa beg plastik!

Pulau Pinang tanpa beg plastik setiap hari mulai 1 Januari 2011.





GEORGETOWN: Mulai 1 Januari 2011, semua pasar raya besar (hypermarket), pasar raya, farmasi, restoran makanan segera, rangkaian nasi kandar dan kedai serbaneka (termasuk kiosk stesen minyak) diminta melaksanakan "hari tanpa beg plastik" setiap hari.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, berkata "hari tanpa beg plastik" itu adalah langkah negeri ini untuk menjadi negeri hijau yang pertama di Malaysia.

"Maklumbalas daripada 73 pengusaha yang menandatangani deklarasi pengurangan penggunaan beg plastik menunjukkan bahawa mulai 1 Julai 2009 hingga 26 Oktober 2010, Pulau Pinang berjaya menjimatkan 32,508,418 beg plastik," katanya ketika pembentangan Bajet 2011 pada persidangan Dewan Undangan Negeri di sini.

Beliau berkata, pasar mini dan premis perniagaan tunggal juga perlu mematuhi syarat baru semasa pembaharuan lesen iaitu melaksanakan "hari tanpa beg plastik" tiga hari seminggu iaitu pada setiap Isnin, Selasa dan Rabu.

Kerajaan negeri akan menghebahkan program itu melalui pelbagai pendekatan seperti mendirikan papan iklan dan mengedarkan 500,000 risalah untuk menerangkan kepentingan 'hari tanpa beg plastik'," katanya.

Lim berkata, kerajaan negeri juga akan mewujudkan Pusat Sumber Alam Sekitar di Tanjong Bunga, yang akan berfungsi sebagai pusat penghasilan EM Mudball, Garbage Enyzme dan tapak simpanan pokok-pokok. - BERNAMA

Sumber

0 yang |CARE!|:

Post a Comment

Show your care!