WE CARE!

Sunday, December 6, 2009

Dunia Kita Sekarang

Perasankah anda sekarang bahawa bumi kita sekarang seakan-akan ingin memberontak? Begitu banyak bala bencana yang melanda dunia. Gempa bumi, banjir besar, tsunami dan lain-lain lagi semakin kerap berlaku.

Sedarkah anda bahawa kita sedang menerima padah akibat perbuatan kita sendiri? Selama ini kita bersikap tidak adil terhadap alam sekitar bahkan memandang remeh kepadanya. Sikap kita yang begitu rakus mengaut keuntungan daripada alam sekitar - pembalakan, penambakan laut dan lain-lain lagi akhirnya membawa kebinasaan kepada diri kita sendiri.

Sebenarnya, alam ini dianugerahkan kepada kita untuk kita jaga dan urus dengan baik. Alam ini juga satu amanah dari Allah. Setiap dari kita ini mempunyai tanggungjawabnya masing-masing terhadap alam sekitar. Apa saja yang kita lakukan sama ada baik atau buruk, akan disoal dan ditanya. Sudahkah anda bersedia untuk semua itu?

Tanya diri anda sendiri:

  1. Pernahkah aku mengambil tahu tentang alam sekitar?
  2. Pernahkah aku merosakkan alam sekitar?
  3. Adakah perbuatanku akhirnya menyakiti alam sekitar?
  4. Pernahkah aku berusaha membawa kebaikan kepada alam sekitar?
Jika dilihat kepada situasi sekarang, masyarakat kita sebenarnya semakin jauh dengan alam sekitar padahal alam sekitar itu sentiasa membantu kita setiap saat dan ketika.

Ayuh semua!! Kita makmurkan alam kita ini. Hijaukan mereka kembali!!

Ingatlah amanah dari-Nya yang terpikul di atas bahu kita.

Amin.

0 yang |CARE!|:

Post a Comment

Show your care!