WE CARE!

Thursday, December 24, 2009

Kita perlu berubah!

Semua orang perlu ada rasa tanggungjawab untuk menjaga alam sekitar. Hal ini kerana, alam sekitar adalah amanah kita dan kita sebagai khalifah yang telah dipilih untuk mentadbir bumi ini perlu sentiasa peka dengan tanggungjawab yang dipikul. Senario sekarang, masyarakat meletakkan tanggungjawab untuk menjaga alam sekitar ke atas bahu pihak lain seperti majlis perbandaran, ejen-ejen pembersihan, kerajaan, NGO dan lain-lain. Perkara seumpama ini perlu diperbetulkan dan mind set mereka perlu diubah supaya lebih terbuka untuk menerima hakikat bahawa alam sekitar ini perlu dipelihara dan dipulihara secara bersama.

Alam ini mempunyai ikatan saling bergantung yang kuat antara satu dengan yang lain. Sebagai contoh, manusia sukar untuk bernafas jika tumbuh-tumbuhan tidak menghasilkan gas oksigen dan pokok akan mati jika tidak mendapat bekalan karbon dioksida untuk bernafas yang dibebaskan oleh manusia dan haiwan. Melihat kepada kebergantungan ini, maka kita perlulah berusaha mengikis perasaan pentingkan diri sendiri dan belajar untuk menerima alam sekitar sebagai ahli keluarga kita dalam ekosistem bumi ini.

Tidak rugi untuk kita menjaga alam sekitar ini. Hatta, tidak membuang sampah merata-rata pun sudah mampu menyelamatkan alam sekitar kita. Mungkin penyataan ini nampak agak lucu, tetapi cuba bayangkan jika setiap seorang yang berada di atas muka bumi ini membuang sampah merata-rata, maka sudah berapa juta sampah yang akan terhasil? Renung dan fikirkan.



Jika kita tidak menjaga alam sekitar, kita jugalah yang akan rugi. Hutan-hutan yang dimusnahkan merugikan bekalan oksigen kita. Udara-udara yang dicemari merugikan wang kita apabila terpaksa melaburkan banyak duit membeli ubat batuk, asma, radang paru-paru dan lain-lain. Begitulah seterusnya.

Bila kita akan berubah? Jika anda berniat untuk berubah, berubahlah disaat ini. Jangan tunggu untuk berubah esok atau lusa. Ingatlah, jangan sudah terhantuk baru hendak terngadah. Bila nasi sudah menjadi bubur, tiada apa lagi yang boleh dibuat.



Bumi sudah rosak dan kerosakan ini akan berlarutan jika kita masih lagi bersikap tidak mahu mengambil tahu. Apa yang kita boleh lakukan sekarang ialah memulihara alam ini supaya kita dapat hidup dengan aman dan harmoni. Satu perkara yang paling penting untuk semua ialah, alam ini amanah Yang Maha Esa untuk kita. Jagalah alam ini seperti kita menjaga apa yang paling kita sayangi.

0 yang |CARE!|:

Post a Comment

Show your care!