WE CARE!

Friday, December 18, 2009

KECEKAPAN TENAGA

Definisi Tenaga

Tenaga boleh mengubah sesuatu. Kita menggunakannya untuk melakukan pelbagai perkara. Tenaga membolehkan sebuah kereta bergerak sepanjang jalan dan kapal belayar di atas air. Tenaga memainkan lagu-lagu kegemaran kita di radio dan lampu rumah kita. Tenaga juga diperlukan bagi tubuh kita untuk tumbuh dan membolehkan minda kita untuk berfikir. Saintis mendefinisikan tenaga sebagai kemampuan untuk melakukan kerja. Tamadun moden wujud kerana kita telah belajar bagaimana mengubah tenaga daripada satu bentuk kepada bentuk lain dan menggunakannya untuk melakukan pekerjaan untuk kita dan untuk hidup lebih selesa.

Sumber-sumber tenaga

Tenaga yang tidak boleh diperbaharui:

Merangkumi bijih uranium dan bahan api fossil – arang batu, gas asli, dan petroleum


Tenaga yang boleh diperbaharui:

Tenaga yang boleh diperbaharui adalah seperti tenaga biojisim, tenaga hidro, geoterma, angin dan solar. Sebahagian dari tenaga yang boleh diperbaharui ini digunakan untuk menjana tenaga elektrik.

Definisi Kecekapan Tenaga

Kecekapan tenaga bermaksud menggunakan tenaga elektrik dengan bijak dalam menjayakan tugas yang sama, sama ada di rumah atau di tempat kerja. Jika kita menggunakan tenaga dengan cekap, maka kita dapat mengurangkan kos dan sememangnya ini amat menjimatkan!

Masalah Pembaziran Tenaga

"Kita Kekurangan SUMBER!" . Sumber tenaga terutamanya sumber yang tidak boleh diperbaharui seperti tenaga fosil—gas asli, petroleum dan arang batu semakin berkurangan. Permintaan dunia bagi tenaga terus meningkat pada kadar antara dua dan tiga peratus setiap tahun mewakili kira-kira 530 EJ pada waktu ini tetapi wujud kebimbangan terhadap bekalan bahan api fosil yang boleh mencetuskan satu era harga minyak yang lebih tinggi dengan kesan sampingan daripadanya yang menjejaskan pembangunan lestari.

Kesan pembaziran tenaga.

a. Kehabisan sumber tenaga – Petroleum.

b. Pembaziran kos.

c. Pencemaran haba.


Apa yang perlu kita lakukan? (Langkah-langkah amalan mesra alam di rumah)

Amalan mesra alam

Jimat elektrik

Guna pengangkutan awam

Gunakan kuali yang sesuai saiznya dan tutuplah periuk ketika memasak untuk menjimatkan tenaga. Anda boleh menjimatkan tenaga sehingga 70% jika menggunakan periuk tekanan dan pengukus.

Gunakan mesin basuh pakaian yang menjimatkan tenaga. Bacalah label kecekapan penjimatan tenaga mesin basuh pakaian sebelum membelinya. Penggunaan elektik dapat dikurangkan sehingga 50% jika anda berjaya memilih mesin basuh yang tinggi penjimatan tenaganya.


Pilihlah peralatan elektrik yang jimat tenaga. Selepas menggunakan peralatan elektrik, padam dan buka plaknya.

Jimatkan tenaga dan lindungi penglihatan daripada rosak dengan mengurangkan kadar keamatan cahaya skrin televisyen. Apabila kadar keamatan cahaya skrin terlalu tinggi, lebih banyak tenaga diperlukan dan jangka hayat televisyen juga akan berkurang.


Gunalah mentol berpendaflour padat (CFL) untuk menggantikan mentol bercahaya pijar biasa. CFL dapat menjimatkan tenaga sehingga 60% berbanding mentol bercahaya pijar.


Letakkan peti sejuk anda jauh daripada sumber haba untuk mengelakkan penggunaan tenaga yang banyak.


Pilih pemanas air berkuasa solar untuk menjimatkan tenaga elektrik dan gas.


Gunakan langsir atau bidai berwarna putih untuk memantulkan haba dan mengurangkan pemanasan. Penggunaan pendingin hawa akan menyumbang kepada pemanasan global.


Jemur pakaian di bawah cahaya matahari daripada menggunakan mesin pengering. Ia dapat mengurangkan tenaga yang diperlukan oleh mesin pembasuh untuk mengeringkan pakaian dan menjimatkan sebanayk 700 paun karbon dioksida dalam tempoh 6 bulan.


Gunakan bateri yang boleh dicaj semula dan tanpa kadmium untuk lampu suluh, alat permainan dan peralatan rumah lain.

0 yang |CARE!|:

Post a Comment

Show your care!